Stosowanie treningu interwałowego może przynieść zaskakująco szybkie rezultaty w budowie kondycji konia i spalaniu tkanki tłuszczowej konia. Na czym polega trening interwałowy w jeździectwie?

Jedną z podstawowych właściwości treningu interwałowego jest to, że przy niewielkiej ilości poświęconego czasu można szybko budować kondycję i dynamicznie spalać tkankę tłuszczową. Trening interwałowy polega na generowaniu wysiłku o różnej intensywności na przemian z wysiłkiem o mniejszej intensywności.

Dzięki takiemu treningowi organizm w zupełnie odmienny sposób musi zarządzać pokładami nośników energii (cukry i tłuszcze) oraz generuje potrzebę organizmu na większą ilość energii w krótszym czasie. Suma zapotrzebowania organizmu na energię w treningu interwałowym w porównaniu do zwykłego treningu o równej intensywności jest jak jeden do trzech. Znaczy to tyle, że przez 15 minut treningu interwałowego spala się równowartość energetyczną 45 minut zwykłego treningu.

Za każdym razem gdy przyśpieszamy tempo lub zwalniamy wpływamy na pracę serca – albo podnosimy puls przy zwiększaniu wysiłku albo obniżamy go przy fazie spoczynku. Lecz przy treningu interwałowym najważniejsze jest nie to, jaki pułap osiąga tętno w czasie intensywnej fazy (maksymalny puls), ale do jakiego poziomu zwalnia w czasie odpoczynku. Im ta różnica jest mniejsza, tym silniej działa trening czyli szybciej budujemy kondycję i szybciej spalamy tłuszcze. Główną zasadą treningu interwałowego jest to, aby w czasie odpoczynku tętno nie spadało zbyt nisko, czyli aby wypoczynek nie był całkowity. Oznaką dobrze przeprowadzonego treningu interwałowego jest to, że z fazy na fazę wysiłek staje się coraz trudniejszy do wykonania.

Przykładowy
trening interwałowy w jeździectwie.

Wjeżdżamy na maneż i rozstępujemy się. Pamiętajmy, aby zapewnić koniowi minimum 15 minut stępowania żywym krokiem. Po 15 minutach można się lekko rozkłusować i rozgalopować w obie strony tak, aby zauważyć, że koń wchodzi w fazę wysokiego tętna – inaczej mówiąc, aby koń był już rozgrzany (ale nie zmęczony). Przechodzimy do stępa (lub stój). Robimy to, abyśmy mogli dopiąć popręg już na właściwą długość, gdyż w trakcie treningu interwałowego nie będzie już na to czasu.

Przystępujemy do fazy właściwej treningu interwałowego:

  • Kolorem niebieskim oznaczono rozgrzewkę, zmiany kierunku i fazę odpoczynku
  • Kolorem czerwonym oznaczono fazę intensywnego wysiłku
  • Kolorem zielonym oznaczono fazę mniej intensywnego wysiłku
  • 00:00-00:30 – rozkłusować się na wolcie
  • 00:30-01:30 – zagalopowanie i galopem po ścianie
  • 01:30-02:00 – przejście do kłusa i kłusem na wolcie
  • 02:00-03:00 – zagalopowanie i galopem po ścianie
  • 03:00-03:30 – przejście do kłusa i kłusem na wolcie
  • 03:30-04:30 – zagalopowanie i galopem po ścianie
  • 04:30-05:00 – przejście do kłusa i kłusem na wolcie
  • 05:00-06:00 – zagalopowanie i galopem po ścianie
  • 06:00-06:30 – przejście do kłusa i kłusem na wolcie
  • 06:30-07:30 – zagalopowanie i galopem po ścianie
  • 07:30-08:00 – przejście do kłusa i kłusem przez przekątną zmiana kierunku
  • 08:00-09:00 – zagalopowanie i galopem po ścianie
  • 09:00-09:30 – przejście do kłusa i kłusem na wolcie
  • 09:30-10:30 – zagalopowanie i galopem po ścianie
  • 10:30-11:00 – przejście do kłusa i kłusem na wolcie
  • 11:00-12:00 – zagalopowanie i galopem po ścianie
  • 12:00-12:30 – przejście do kłusa i kłusem na wolcie
  • 12:30-13:30 – zagalopowanie i galopem po ścianie
  • 13:30-14:00 – przejście do kłusa i kłusem na wolcie
  • 14:00-15:00 – zagalopowanie i galopem po ścianie
  • 15:00-15:30 – przejście do kłusa i kłusem na wolcie
  • 15:00-16:00 – kłus po ścianie
  • 16:00 – stęp do fazy całkowitego odpoczynku

W powyższym treningu interwałowym mamy 10 powtórzeń (5 w lewo i 5 w prawo) faz galopu trwającego 60″ i kłusu 30″. Jest to przykładowy trening, z uśrednionymi wartościami. Obserwując konia i jego tętno można zwiększać zmniejszać zarówno fazę galopu jak i kłusu w dowolny sposób.

Również można sobie ułatwiać wyliczając interwały na podstawie wielkości maneżu. Możemy zrezygnować z liczenia czasu na rzecz liczenia ilości okrążeń w galopie na minutę i ilości wolt na 30 sekund.

Treningowi interwałowemu powinna towarzyszyć baczna obserwacja tętna konia.

Przypominamy też, że trening interwałowy ma za zadanie poprawianie kondycji i spalanie tłuszczu. Nie jest jednak wskazany do budowania mięśni.

Warto jeszcze dodać, że powyższy schemat ma tylko nakreślić możliwości takiego treningu. Wszystko jednak należy opierać na możliwościach konia, jego warunkach, predyspozycjach itd.

Końskie Smaczki - przysmaki, smakołyki, ciasteczka, nagrody dla koni

Odwiedź nasz sklep internetowy z przysmakami dla koni

Wszystkie teksty publikowane na stronie są chronione prawami autorskimi. Nie kopiuj ich bez naszej zgody. Jeśli jednak uważasz tekst za bardzo wartościowy, skontaktuj się z nami. Możemy udostępnić Ci tekst. Napisz gdzie byłby opublikowany, na jakiej stronie oraz czy w całości czy w części. Udostępnimy ci możliwość użycia tekstu na swojej stronie pod warunkiem udostępnienia na stronie aktywnego linku do nas wraz z odpowiednimi słowami kluczowymi.

Powyższe teksty są autorstwa współpracujących z nami redaktorów. Nie bierzemy odpowiedzialności za poprawność i prawdziwość podnoszonych w nich tez. Wszystkie informacje związanie ze zdrowiem koni powinny być weryfikowane u weterynarzy, informacje o szkoleniu z instruktorami a informacje prawne z prawnikami. Pamiętaj, że żadne teksty znalezione na jakiejkolwiek stronie nie dają gwarancji poprawności czy aktualności zawartych w nich twierdzeń i wszystko powinno być skonsultowane z profesjonalistami w danej dziedzinie.